1955-1991
Trabant.cz
Motiv dne
... 
přihlášení





Nejste zaregistrovaní? Registrace na Trabant.cz je zdarma a přinese Vám řadu výhod.

 
 

Archív aktualit na Trabant.cz

Aktuality na Trabant.cz můžete odebírat pohodlně na svůj e-mail. Stačí si zvolit zasílání novinek ve svém profilu po přihlášení.


Malý zázrak v kabátu z aljašky
6/6/2008 Malý zázrak v kabátu z aljašky

Krůček po kroku, rok od roku stávají se trabanty staršími a staršími. Rod od roku je také větší štěstí objevit nějaký ten zachovalý exemplář. Stane-li se vám pak, že máte jednoho dne před sebou vozidlo s necelými pěti tisící najetých km, dá se mluvit o zázraku. Nebo o pohádce, pokud má trabant za sebou již sedmatřicet křížků. Jeden takový Trabant Universal z roku 1971 jsme pro vás nafotografovali a popsali v naší nové monografii.

Barevné odstíny trabantu 601
30/3/2008 Barevné odstíny trabantu 601

Problematika originálních barev automobilu trabant je poměrně málo známá a dalo by se říci opomíjená. Abychom našim čtenářům poskytli solidní základ i v této oblasti, přinášíme první část přehledu dobových odstínů automobilů trabant. Dnes je to část nejobsáhlejší, barvy pro trabant 601. Věříme, že tak přispějeme k zachování tohoto svérázného odkazu pro budoucí generace.

Klasika z jedenaosmdesátého
26/2/2008 Klasika z jedenaosmdesátého

V naší další monografii si představíme téměř typický český trabant z počátku let osmdesátých, jeden z mála vozů u nás, které se díky šťastné souhře náhod vyhnuly jak zimnímu provozu, tak nešetrnému zacházení svých majitelů. Je jím limuzínka Trabant 601 S z roku 1981.

Trabant mezi Berlínem a Ostravou
10/1/2008 Trabant mezi Berlínem a Ostravou

Před jedenačtyřiceti lety se tehdy nový model vozu trabant 601 universal podrobil dlouhé zkušební jízdě mezi Berlínem a Ostravou. Výpravu s modrým kombíkem tehdy provedla německá redakce Jugend und Technik, partnerkého časopisu naší VTM. Právě v sedmnáctém čísle ročníku 1967 časopisu VTM jste se mohli dočíst krátké pojednání o výsledcích tohoto testu.

Půl století na cestách
7/11/2007 Půl století na cestách

Před padesáti lety, přesně v den 40. výročí VŘSR, rozjela se po cestách světa "za oponou" první série padesáti vozů s karosérií z duroplastu. Na počest tehdy nedávno vypuštěné první umělé družice země dostal vůz jméno Trabant. Díky všem, kteří nedají zahynout tomuto skromnému unikátu, jeho legenda žije dál.

Nový osobní automobil Trabant
7/5/2007 Nový osobní automobil Trabant

Před padesáti lety znělo slovo Trabant poněkud jinak, než dnes. Označovalo nový malý automobil, jehož základní vývoj byl zdárně dokončen a od nějž se nyní čekala velká budoucnost. Dobové časopisy na svých stránkách představovaly toto nadějné vozidlo, které ačkoliv mělo ještě co dohánět, sklízelo i neskromná slova chvály na adresu jeho konstruktérů. V jednom takovém článku představil nový osobní automobil Trabant českým čtenářům Technický magazín v roce 1958.

Trabant opět ve výrobě!
1/4/2007 Trabant opět ve výrobě!

Po modelech New Beetle, Mini Copper a Fiat 500 nás čeká znovuzrození další evropské automobilové legendy. Motoristická veřejnost již dlouho nepamatuje takto efektivní utajení příprav nového modelu. Koncernu VW se to podařilo na výbornou, žádná informace o tomto projektu totiž dosud neunikla ven z vývojového střediska. A tak se o přípravě výroby nového vozu dozvídáme přesně 50. let po vzniku automobilu Trabant. Více se dočtete v exkluzivním překladu z koncernového tiskového zdroje.

Trabant jako čapí hnízdo
22/3/2007 Trabant jako čapí hnízdo

S příchodem jara začne nejeden trabantista přemýšlet, jak na sezónu vylepšit svůj vůz. Jako malou inspiraci přinášíme myšlenku Spaní na střeše automobilu. Druhdy možnost, jak se pohodlně vyspat během cesty na dovolenou nebo přímo na místě pobytu, dnes také účelné a stále oblíbenější řešení srazových noclehů. Jak svůj stan na střeše vyřešil jeden německý autoturista v 70. letech se dozvíte v našem překladu německého článku z časopisu Der Deutsche Strassenverkehr z roku 1981.

Oblíbené ročníky přicházejí
20/2/2007 Oblíbené ročníky přicházejí

Je rozdíl mezi dobrý ročníkem vína a oblíbeným ročníkem. V současné době jsou podle našeho názoru nejpopulárnější a na trabantsrazech nejčastější vozidla posledních modelových ročníků, která mají všechna "nejmodernější" vylepšení a výbavu. Dnešní prospekt Vám ukáže inovace zaváděné do výroby v průběhu roku 1985, tedy ještě s klasickým listovým odpružením zadní nápravy. Jestli byl tohle zároveň počátek ročníků nejlepších, na to si musí odpovědět každý sám.

Historie výrobního závodu
9/1/2007 Historie výrobního závodu

Rok 2007 zahajujeme článkem pojednávajícím o historii a vývoji výrobního závodu ve Zwickau, z jehož vrat vyjížděly automobily Trabant. Článek doplňuje schéma výroby, naleznete v něm také záběry z výstavby provozu v Moselu, zmíněny jsou i osudy závodu po pádu berlínské zdi.

O spotřebě Trabanta 601
27/10/2006 O spotřebě Trabanta 601

Jedním ze základních témat mnoha debat mezi trabantisty je jistě spotřeba jejich vozidla. Dnes k tomuto tématu přinášíme obsáhlý článek odborného rázu, který publikoval časopis Der Deutsche Straßenverkehr v roce 1985, tedy nedlouho poté, kdy byly staré a díky zpřísněným nárokům na spotřebu a emise již nevyhovující karburátory nahrazeny zcela novým modelem. Článek nese název O spotřebě Trabanta 601 a mimo jiné užitečné rady se v něm dozvíte, co dokáže spotřebu rapidně zvýšit.

Nová verze databáze vývoje v2.0
25/9/2006 Nová verze databáze vývoje v2.0

Dnes spouštíme novou verzi databáze vývoje, interně označenou jako v2.0. Z aktuálních německých zdrojů byly přidány nové informace, upřesněny stávající, u mnoha záznamů byly přidány odkazy na dobové zdroje. Změny poznáte podle malých ikonek na řádcích, kterých se změny týkají, a je jich poměrně dost, ať už u typů u nás vzácných, jako P 50 nebo P 60, tak i u nejrozšířenějšího typu P 601. Poměrně zmatečný vývoj čtyřdobého trabantu 1,1 nemáme ještě zcela podchycen, ale jistě na něj v budoucnu řada přijde.

Jak dobrý je motor Trabanta?
16/6/2006 Jak dobrý je motor Trabanta?

Do třech let od svého vzniku si motor typu P60 automobilu Trabant bezpečně stihl vytvořit velmi dobrou pověst. Dobové články jej staví do jasnějšího světla, než jeho předchůdce, o jedno deci menší a tři koně slabší typ P50. Některé detaily z výroby motoru Trabant a doporučení pro řidiče najdete v článku Jak dobrý je motor Trabanta? časopisu Der Deutsche Strassenverkehr z roku 1965, který Vám dnes přinášíme.

Autoelektrika bez záhad - Trabant 12 V (2.část - dokončení)
2/6/2006 Autoelektrika bez záhad - Trabant 12 V (2.část - dokončení)

Kdo se v předchozí aktualizaci začetl do první části článku o dvanáctivoltové elektroinstalaci Trabanta, ten asi marně hledal některé obrázky, zmiňované v textu. Dnes to tedy napravujeme a zveřejňujeme dokončení nazvané Autoelektrika bez záhad - Trabant 12 V (2.část).

Autoelektrika bez záhad - Trabant 12 V (1.část)
19/5/2006 Autoelektrika bez záhad - Trabant 12 V (1.část)

K dřívějšímu technickému popisu rozdílů mezi motory P60 a P63 dnes přibývá další podobně odborný článek. Jde o první část překladu detailního popisu funkce a změn spotřebičů ve dvanáctivoltové elektroinstalaci. Ke konci roku 1989 ho přinesl časopis Der Deutsche Strassenverkehr pod názvem Autoelektrika bez záhad - Trabant 12V.

Co by kdyby aneb Trabant 900
5/5/2006 Co by kdyby aneb Trabant 900

Představte si, že nepadla berlínská zeď. Představte si také, že cvikovští mají dostatek peněz na další vývoj automobilu Trabant. Věrni ovšem tradici a ve snaze jít svou vlastní cestou navazují na letitou koncepci a vytvoří nový model. Je jím zbrusu nový automobil s výkonným tříválcem pod kapotou a přemírou vnitřního prostoru, Trabant 900. Představí nám jej výtvarník časopisu AUTO pan Michael Stirm.

Jeli jsme Trabantem 601 Hycomat
21/4/2006 Jeli jsme Trabantem 601 Hycomat

Snad každý správný Trabantista ví, že existovala možnost koupit Trabanta s automatickou spojkou, a že se takové zařízení nazývalo Hycomat. Ne každý ale zná princip funkce tohoto cvikovského patentu a jen málokdo ho viděl na vlastní oči. Jen několik z nás mělo příležitost si jízdu s takovým vozem vyzkoušet. Snad nám tedy víc napoví článek nazvaný Jeli jsme Trabantem 601 Hycomat.

Variace na téma 60. léta
7/4/2006 Variace na téma 60. léta

Po dvou měsících se nám podařilo získat do naší virtuální sbírky další dva prospekty, tentokrát staršího data. Prvním je český prospekt z roku 1965, který na čtyřiadvaceti stranách přináší informace o nově představovaném modelu 601. Druhý prospekt v holandštině pochází zřejmě z roku 1962, ukazuje některé odlišnosti tehdejších automobilů určených na nizozemský trh.

Trabant 601 s novým motorom
24/3/2006 Trabant 601 s novým motorom

Naše dnešní aktualizace má značně technický ráz. Mnoho trabantistů ví, že ještě koncem 60. let měl motor vozu Trabant o tři koňské síly méně. Málokdo však dokáže říci, čím se motor P60 lišil od svého následovníka, motoru P63, jenž s malými obměnami vydržel až do konce dvoutaktní éry. Konstrukční detaily a výsledky zkoušek tehdy nového motoru vám objasní článek z roku 1969, který vyšel ve slovenském časopise Auto Moto pod názvem Trabant 601 s novým motorom.

Duroplast je trumf
10/3/2006 Duroplast je trumf

Zajímá Vás, kolik vrstev laku se nanášelo na Trabanta? Jaké detaily odlišovaly vozy pro jednotlivé země? Jak souvisela maďarská továrna Csepel s výrobou ve Cvikově? Kolik aut denně upouštělo brány automobilky Sachsenring? Nebo si jen chcete přiblížit, jak probíhala výroba Trabantů v roce 1962? Potom právě pro Vás jsme připravili překlad článku nazvaného Duroplast je trumf.

Nový Trabant Kombi
23/2/2006 Nový Trabant Kombi

Jak je všeobecně známo, Trabant 601 Universal se začal sériově vyrábět v září 1965 tedy více než rok po typu 601 Limousine. Méně známo už je, že jeho výroba byla plánována souběžně s limuzínkou a prototyp přišel na svět v meranské karosárně už v první polovině roku 1963. Tehdy jej ještě na bocích zdobily pruhy v jiné barvě a říkaly mu nový Trabant-Kombi.

S Trabantem do lesa
10/2/2006 S Trabantem do lesa

Před dvěma měsíci jsme se díky prospektu na Trampa mohli projet Trabantem po pláži, dnes se podíváme do prostředí, které je nám bližší. Jeden z mála majitelů tohoto vozítka u nás nám zapůjčil jediné známé vydání prospektu s lesnickou variantou Trabanta, který je označován jako Trabant Kübel.

Mazání dvoudobých motorů a olej M 2 T
27/1/2006 Mazání dvoudobých motorů a olej M 2 T

Mezi majiteli trabantů je mnoho těch, kteří by se rádi dozvěděli více o tom, jaký vliv má použitý olej na dvoudobý motor. Srovnávací studie moderních olejů nejsou bohužel dostupné, proto saháme do našeho archívu a přinášíme odborně pojatý článek z pera Ing. Matějovského z roku 1974, který v širším kontextu pojednává o mazacích potřebách dvoudobých motorů a srovnává tehdy dva nejběžnější oleje M 6 A a M 2 T. Článek nese název Mazání dvoudobých motorů a olej M 2 T.

Stavíme obytný přívěs
13/1/2006 Stavíme obytný přívěs

V naší dnešní aktualizaci se přeneseme o 40 let zpět. Tehdy se pan M. Fiedler, majitel automobilu Trabant 600, rozhodl pro stavbu obytného přívěsu svépomocí. V létě roku 1966 s ním absolvoval ve třech týdnech 3500 km do někdejší Jugoslávie a zpět. Zkušenosti z cestování s přívěsem a podrobný návod na jeho stavbu pak uveřejnil v časopise Svět motorů v seriálu s názvem Stavíme obytný přívěs a vy se s ním můžete seznámit na našich stránkách.

Na pláž i do lesa
16/12/2005 Na pláž i do lesa

O všestrannosti využití Trabanta v provedení kombi ví snad každý jeho majitel. Když byla na konci roku 1965 spuštěna sériová výroba Trabanta 601 Universal, čekalo na něj mnoho příznivců předchozího modelu. Nový prospekt jim kromě využití v běžném provozu ukazuje i netradiční snímky z nezpevněných lesních cest a na pláži.

Jedeme Trampovat
9/12/2005 Jedeme Trampovat

Dnešním dnem se naše sbírka díky Petrovi Hoďákovi, jednomu z našich čtenářů, rozšiřuje o další karosářskou variantu Trabanta. Představíme si civilní provedení, původně určené pro vojenské nebo lesnické využití. Tato verze dostala jméno Trabant Tramp, byla vyráběna od roku 1979 až do definitivního ukončení výroby v roce 1991.

Letáky z let šedesátých
2/12/2005 Letáky z let šedesátých

Z mnoha jendostránkových letáků vydaných v 60. letech, typicky s velkou titulní barevnou fotografií a zadní stranou s textem a menšími snímky dnes zařazujeme dva také do naší sbírky. První z roku 1966 představuje typ Universal de luxe. Druhým, o rok starším, byl v ČSSR avizován počátek výroby typu 601-H, provedení s automatickou spojkou.

S de luxe příchází v roce 1978
25/11/2005 S de luxe příchází v roce 1978

V březnu 1978 byly dosud nabízené tři stupně výbavy automobilu Trabant 601 doplněny o čtvrtý – S de luxe. Ten rozšiřoval stávající provedení pro náročné a během dvou let zcela nahradil de luxe. Po tu dobu ovšem výrobní závod nabízel obě špičkové výbavy souběžně. Čím se od sebe odlišovaly (a nejen to) se dozvíte na velkém skládacím prospektu z roku 1978, který jsme pro vás dnes připravili.

Novinky v konstrukci motorových vozidel v roce 1963
18/11/2005 Novinky v konstrukci motorových vozidel v roce 1963

Pro Trabantisty v Československu byl rok 1963 zlomovým, na automobilovém veletrhu v Brně, kterého se automobilka Sachsenring pravidelně účastnila, byl představen vylepšený model nazvaný Trabant 600. Na základě kladného přijetí a díky absenci malého vozu v nabídce automobilů na našem trhu byla podespsána smlouva o zahájení dovozu Trabanta.
Časopis automobil o tomto voze informuje v článku věnovaném novinkám v konstrukci motorových vozidel.

S Trabantem 1.1 nemůžeme vydělat
11/11/2005 S Trabantem 1.1 nemůžeme vydělat

Je začátek roku 1990, finišuje příprava sériové výroby čtyřtaktního Trabanta, ale zároveň si všichni uvědomují, že už je na dohled jeho konec. Rozhovor s tehdejším ředitelem automobilky ve Cvikově nám poodhalí, že už tenkrát jeho vyhlídky nebyly nijak růžové.

Trabant z Tuzexu
4/11/2005 Trabant z Tuzexu

Trabant je veřejností nejčastěji vnímán jako levný vůz, ale v Československu byl prodáván i v prodejnách Tuzex, které bývaly symbolem luxusu a nedostupnosti. Dva takové letáky na limousine a combi jsme dnes přidali do naší virtuální sbírky.
Dvanáctivoltových Trabantů s novými nápravami bylo do Československa dovezeno původně jen malé množství, přesto byl v roce 1983 vydán prospekt, který takto inovovaný model nabízel i v češtině.

Test vozu Coupé P 70 z roku 1957
28/10/2005 Test vozu Coupé P 70 z roku 1957

V roce 1957 již poměrně běžně jezdili po cestách východního bloku předchůdci Trabanta, vozy P 70. Redakce časopisu Der Deutsche Straßenverkehr dostala tehdy k vyzkoušení zvláštní provedení tohoto automobilu - kasosářskou variantu P 70 Coupé. Po 48 letech Vám přinášíme tento test v českém znění. Při jeho čtení si možná postesknete, že vozidlo Trabant nenávazalo obměnami karosérie na své předky.

Dva pozdravy z Mototechny
21/10/2005 Dva pozdravy z Mototechny

Když jsme přidávali do naší sbírky první dva prospekty Mototechny, zdálo se, že vznikaly pouhým poskládáním starších fotografií. Dnes pro Vás máme důkaz, že tomu tak nebylo vždy. Nejdřív se podíváme, jaká kouzla se dala dělat s obrázky v době, kdy se nedalo spoléhat na retušování pomocí počitačů. Druhý prospekt nám mimo jiné předvede, kolik osob současně se může vyklonit z okénka Trabantu.

Dobře utajený unikát
14/10/2005 Dobře utajený unikát

Kromě krásných trabantů vídaných na srazech jsou také opečovávané unikáty, které odpočívají v zapadlé garáži někde na venkově a jen velmi zřídka je shlédne oko veřejnosti. Možná proto, že jejich majiteli stačí vědomí vlastnictví cenného kusu a kontakt s ostatními trabantisty nevyhledává. Jeden takový dobře utajený unikát vám představujeme, je to nebývale zachovalý Trabant S de luxe z roku 1983 s přívěsem Dübener Ei.

Rok výroby podle čísla karosérie, resp. motoru
7/10/2005 Rok výroby podle čísla karosérie, resp. motoru

Všem, kteří občas potřebujete určit nebo ověřit stáří karosérie nebo motoru svého Trabanta, dnes přinášíme speciální nástroj na řešení tohoto úkolu. Podle čísla karosérie nebo čísla motoru můžete s jeho pomocí určit nejen adekvátní rok výroby, ale v případě karosérie také její typ a přibližný měsíc výroby, v případě motoru pak odpovídající karburátor a poměr mísení oleje s benzínem. Nástroj naleznete zde.

Prosíme správce webů, zabývajících se trabanty, aby nám dali vědět, zda by uvítali na své stránce přímý odkaz tento na ověřovací nástroj. Bude-li zájem, vytvoříme a zašleme malou ikonku s odkazem.

Poslední vyjížďka
30/9/2005 Poslední vyjížďka

Většina z nás má svého Trabanta, nebo nejlépe rovnou několik, pro radost. Je zbytečné popisovat kouzlo tohoto lidového vozu, pro každého je jedinečný něčím jiným. Dnešní novinka je ovšem z jiné kategorie. Je smutná, protože v roce 1996 byl Trabantu vystrojen symbolický pohřeb. Beznadějně koncepčně zastaralé vozy, i když už se čtyřtaktním motorem, opustily brány automobilky Sachsenring poté, co prošly celkovou renovací. Tak vznikla poslední série 444 vozů.

Dva plus jeden z osmdesátých
23/9/2005 Dva plus jeden z osmdesátých

Dnes se pokusíme udělat radost velké části našich čtenářů. Když se kolem sebe rozlédnete na Trabant srazech, tak zjistíte, že podstatná část účastníků přijela vozy vyrobenými v osmdesátých letech. Právě z této doby pocházejí všechny tři novinky mezi našimi prospekty. Díky laskavosti p. Kašpara vám dnes přinášíme prospekt z roku 1980, který může po rozložení sloužit jako plakát. Dále šestnáctistránkové představení novinek z roku 1988, mimo jiné už s vinutými pružinami, a jako poslední jsme nahradili jeden již dříve publikovaný německý leták z roku 1983 jeho českou verzí.

Mezinárodní sraz A.I.C.E. v Plzni
16/9/2005 Mezinárodní sraz A.I.C.E. v Plzni

Dalším srazem, na který jsme se vypravili s nadějí, že se nám podaří rozšířit sbírku fotografií a připravit článek o nějakém zajímavém voze, bylo o víkendu 9.-11. září setkání AICE v Plzni. Protože jsem na sraz přijel až v sobotu ráno a neviděl jsem ani nedělní výstavu vozidel na Plzeňském náměstí Republiky, tak je docela možné, že nějaké zajímavé vozy ušly mojí pozornosti, pokud jste nějaký zajímavý Trbant na srazu viděli a vyfotili, nebo dokonce jste jeho majitelem, tak budeme rádi, když nám napíšete. Příští článek může být třeba o vás :-)

Jak vám jezdí P-70?
9/9/2005 Jak vám jezdí P-70?

Tak se ptala redakce Světa motorů majitelů "péček" v roce 1959. Dostalo se jí mnoho odpovědí, pochvalných i kritických. Článek, který všechny odpovědi shrnoval, vyšel v době, kdy se již do České republiky vozy P 70 nedovážely z důvodu náběhu výroby typu P 50. Stejně jako tehdy redakce SM, doufáme i my dnes, že naši čtenáři a případní novodobí majitelé tohoto kdysi nejlacinějšího vozu na našem trhu ocení "vzájemné předávání zkušeností".
Podívejme se tedy, jak jim jezdila P-70...

9. mezinárodní sraz Trabantů ve Vrbně
2/9/2005 9. mezinárodní sraz Trabantů ve Vrbně

Po pěti měsících od spuštění stránek Trabant.cz plníme slib, že kromě dobových zdrojů budeme na našem webu zveřejňovat i vlastní články. Ten dnešní bude "miniautura" z uplynulého vrbenského srazu. Nenajdete však obvyklý popis srazového dění, ani přehršel fotografií, rozhodli jsme se vždy zaměřit na několik vozidel a ukázat zajímavé detaily. V žádném případě by se nemělo jednat o kritiku zmiňovaných vozů, ale o inspiraci pro ty, kteří netuší, co je na jejich autě původní a co nikoliv. Dnes tedy o jednom Trabantu 600...

Test SM: Trabant ELEKTRIC
26/8/2005 Test SM: Trabant ELEKTRIC

Na podzim roku 1984 uskutečnila redakce Světa motorů unikátní test speciální přestavby Trabantu na výhradně elektrický pohon. Projekt, uskutečněný ve spolupráci s kroužkem elektromobilů při ZO Svazarm a komisí pro elektromobily, nesl název Trabant ELEKTRIC. Celý obsah testu zveřejňujeme dnes i na našich stránkách.

P70 Coupé - Dravec ze Zwickau
19/8/2005 P70 Coupé - Dravec ze Zwickau

Od dnešního dne se naše sbírka prospektů rozrůstá o další model. Díky laskavosti Markuse Braunschweiga, správce serveru awz-p70.de.vu, máme tu čest Vám poprvé představit asi nejhezčí automobil, který byl ve Cvikově vyráběn. Připravili jsme dva prospekty k modelu P70 Coupé. První z roku 1957 je pouze jednoduše kreslený. Druhý z roku 1958 je mnohem obsáhlejší s barevnými fotografiemi.

Dva nové prospekty P70
12/8/2005 Dva nové prospekty P70

Mezi prospekty dnes již vzácného vozu P70 dnes přidáváme další dva. První z roku 1955 pochází ještě z doby před zahájením výroby, jelikož zobrazuje detaily, které se do sériové výroby nikdy nedostaly. Druhý z roku 1956 představuje model Kombi z prvních sérií, který má např. ještě tachometr s bílou stupnicí nebo drobná zadní světla.

Test Trabant 1.1 - Marné naděje
5/8/2005 Test Trabant 1.1 - Marné naděje

V pořadí už druhým testem čtyřtaktního Trabanta 1.1 na našem serveru je dnešní překlad článku, který byl otištěn v německém časopise Der Deutsche Strassenverkehr na začátku roku 1990. Původní název "Trabant 1.1 - Keine Zukunft" jsme volně přeložili jako "Trabant 1.1 - Marné naděje".

Větší technické změny na Trabant.cz
29/7/2005 Větší technické změny na Trabant.cz

Po řadě aktualizací obsahových jsme na dnešek připravili větší objem změn technického rázu. Kompletně reorganizujeme titulní stránku webu do poněkud modernější podoby s generovaným obsahem, úpravy se dočkal dosud skromně využitý pravý panel, měnímě také titulku RHVT. Z dílčích změn stojí dále za zmínku info o nejbližším srazu, přepracovaná historie aktualit (s obrázky) i nová historie menších úprav stránek. Věříme, že všechny tyto úpravy zvýši vaši pohodu při čtení Trabant.cz a užitnou hodnotu celého webu.

Druhý prospekt Mototechny ze 70.let
22/7/2005 Druhý prospekt Mototechny ze 70.let

Dnešní přírůstek ve sbírce prospektů tak trochu vybočuje z řady. Jednak svým grafickým zpracováním a pak také svojí velikostí. Je totiž formátu A5, zatímco ostatní prospekty ze sedmdesátých let jsou dvakrát větší. Důvodem je zřejmě to, že ho nevydala jako obvykle automobilka, ale Československý dovozce Mototechna.

Podrobná zpráva ze Zwickau o P 50 – nazvaném Trabant
15/7/2005 Podrobná zpráva ze Zwickau o P 50 – nazvaném Trabant

Je listopad 1957 a z výrobního pásu automobilky ve Cvikově sjíždí prvních padesát vozů ověřovací série. Dřívější označení P50 je možné najít již jen na výrobních výkresech. Od nynějška je nový automobil nazýván "Trabant". O necelý měsíc později vychází v časopise Illustrierte Motorsport článek s jeho podrobným popisem. Jeho překlad vám dnes přinášíme.

Prospekt k Trabantu 601 z roku 1977
8/7/2005 Prospekt k Trabantu 601 z roku 1977

Druhá polovina 70. let byla pro Trabanty příznačná rozšiřováním nabídky barevné palety vozidel. Kromě barev, jež se udržely v nabídce až do konce výroby, zazářily některé "supernovy", které však byly záhy staženy. Byl to případ křišťálově modré a také tzv. bobří hnědé, kterou naleznete na titulní stránce našeho nového prospektu z roku 1977.

Prospekty k Trabantu 500
1/7/2005 Prospekty k Trabantu 500

Na československý motoristický trh se bohužel Trabant 500 nikdy nedodával. Proto málokdo ví, jak rychle v tomto období probíhal vývoj a jak rychle se změny projevovaly v sériové produkci. Snad něco tedy napoví alespoň následující prospekty. Dnes jsou opět tři, dva z nich jsou vydané v roce 1960 první, druhý a ten třetí byl vydán o dva roky později.

Prospekty z přelomu 70. a 80. let
24/6/2005 Prospekty z přelomu 70. a 80. let

Také dnes je obsahem naší aktualizace několik prospektů z druhé poloviny sedmdesátých a první poloviny osmdesátých let. První prospekt z roku 1975 i ten druhý z roku 1979 předvádí šestivoltové verze Trabanta. Třetí z roku 1985 je už samozřejmě dvanáctivoltový.

Nové prospekty automobilu Trabant 1,1
17/6/2005 Nové prospekty automobilu Trabant 1,1

Po několika nových příspěvcích z hlubší historie se dnes soustředíme na poslední léta výroby trabantů. Díky Andremu Striegleroviviertakttrabant.de rozšiřujeme kolekci prospektů automobilu Trabant 1,1 o další čtyři přírůstky. Za poskytnutí děkujeme (viele danke :-)).

Seznam dostupné literatury k automobilu Trabant
10/6/2005 Seznam dostupné literatury k automobilu Trabant

Na českém i slovenském internetu dosud překvapivě chyběl solidně zpracovaný přehledný soupis literatury k automobilu Trabant. Věříme, že dnešní aktualizací, se to stává minulostí. Zveřejňujeme obsáhlý seznam především dobové literatury. Rozdělili jsme jej na českou a německou část, ke každému titulu najdete popis, seznam ověřených vydání, u některých i odkaz na internetový zdroj.

První vůz s karoserií z plastické hmoty na našem trhu
3/6/2005 První vůz s karoserií z plastické hmoty na našem trhu

Dnes se podíváme více do historie, do let padesátých, kdy vozidlo Trabant ještě neexistovalo. V roce 1956 bylo rozhodnuto, že se i naši motoristé dočkají prvního sériově vyráběného vozu s karoserií z plastu, který dostal jméno P70. Při té příležitosti vydal Svět motorů (26/1956) článek, který vám téměř po padesáti letech přinášíme.

U kolébky Trabantů
27/5/2005 U kolébky Trabantů

V naší dnešní aktualizaci Vám přinášíme další článek SM z let šedesátých. Tentokrát se podíváme s členy ČSVS do závodu VEB Sachsenring Automobilwerke ve Cvikově, kde si prohlédli výrobu trabantů od A do Z. Článek nese název U kolébky Trabantů (SM 22/1963).

Počátky dovozu Trabantů do ČSSR
20/5/2005 Počátky dovozu Trabantů do ČSSR

V roce 1963 u nás vznikla na trhu trhlina v nabídce malých vozidel. Dosavadní typy se přestaly dovážet a hledala se náhrada. Volba padla na vozík z NDR, Trabant 600. Podrobnosti tohoto rozhodnutí se dozvíte v dobovém článku Světa motorů s titulem Co je s malým vozem, který Vám dnes přinášíme.

SM představuje Trabant 601
13/5/2005 SM představuje Trabant 601

V roce 1963 byl v NDR představen nový model vozu Trabant, typ 601. Nová, praktičtější karosérie byla postavena na podvozku typu 600, zachován zůstal i hnací agregát. Prototyp nesl i typické boční pruhy šestistovek, které se do sériové výroby nedostaly. Svět motorů představil tehdy tento model české veřejnosti pod titulem Trabant 1964.

Nové prospekty – šedesátá léta
6/5/2005 Nové prospekty – šedesátá léta

Šedesátá léta byla na prospekty velmi bohatá. V dnešní aktualizaci Vám předvedeme, jak vypadal Trabant 500 Kombi v roce 1961, dále přehledný prospekt z roku 1966, který ukazuje velké rozdíly mezi vozidly s různou výbavou. Pro dnešek posledním je prospekt z roku 1969, který slavnostně hlásá posílení motoru na 26PS.

Test SM 1982: Trabant 601 Universal
29/4/2005 Test SM 1982: Trabant 601 Universal

Posledním v československu testovaným dvoutaktním Trabantem, byl Trabant 601 Universal. Tento test byl otištěn ve Světu motorů (č. 11/1982).

SM 1973: Jak jezdit Trabantem?
22/4/2005 SM 1973: Jak jezdit Trabantem?

V roce 1973 sepsal automobilový závodník Dalibor Janek své zkušenosti s automobilem Trabant do článku, který byl tehdy publikován v časopise Svět motorů (č. 6+7/1973) pod názvem "Jak jezdit Trabantem". Text jistě pomůže nejen začátečníkům, ale i zkušenějším majitelům Trabantů.

Nové prospekty v naší sbírce!
15/4/2005 Nové prospekty v naší sbírce!

První naše aktualizace Vám přináší několik nových prospektů. Jako první je to kratší verze letáku na P70, který měl původně 16 stran. Další je T601 z roku 1983 a mimo jiné v něm najdete i Trabant Tramp. Jako poslední jsme pro vás dnes připravili zřejmě nejstarší "skládačku" Trabant P50 z roku 1961.

SPUŠTĚNO. Konečně jste (jsme) se dočkali!
1/4/2005 SPUŠTĚNO. Konečně jste (jsme) se dočkali!

Spušteno. Historicky první stránky na doméně Trabant.cz byly zpřístupněny široké veřejnosti. Zpráva o spuštění byla rozeslaná na 260 zaregistrovaných e-mailů.

31/3/2005

Kompletní revize databáze vývoje vozidel Trabant. Opraveny některé nepřesnosti a nesrovnalosti.

29/3/2005

Doladěno zpracování příspěvků z e-mailové konference do diskuzního fóra. Proveden hromadný převod stávající neveřejné konference na stránky Trabant.cz.

25/3/2005

K testu Světa motorů automobilu Trabant 601 z roku 1965 se nám podařilo zajistit původní výtisk časopisu, takže nahrazujeme dosavadní xeroxované obrázky kvalitnějším "skenem".

21/3/2005

Předělána registrace. Je vyžadováno potvrzení e-mailové adresy kvůli odfiltrování registrací jedné osoby na jinou osobu, která si nepřeje být registrována.

15/3/2005

Přidáno větší množství původních prospektů od P 70 po P 1.1. Další prospekty čekají na zpracování a můžete se na ně těšit v dohledné době.

9/3/2005

Mezi dobové testy přidán překlad testu automobilu Trabant 600, který byl otištěn v časopise Der Deutsche Straßenverkehr v říjnu roku 1963. Pod testem podepsán pouze EP (Eberhard Preusch?).

8/3/2005

Dokončena první ostrá podoba RHVT. Doplněn instruktážní text k registru, barevně značené stádia vozidel. Informace z registru HVT zobrazovány dle příznaku zveřejnění podle aktuálního příznaku (ne)přihlášeného uživatele.

10/1/2005

První ostrá verze databáze vývoje Trabantů. Veškeré sebrané údaje byly sjednoceny, ověřeny, časově správně zařazeny a seřazeny, nad databází realizováno pohodlné vyhledávání.

10/8/2004

První funkční podoba webu se základními materiály, které byly přebrány z některých předchozích projektů. Zahájeny práce na diskuzním fóru v součinnosti s interní e-mailovou konferencí.

22/7/2004

Na doméně www.trabant.cz byla vyvěšena informace o připravovaném spuštění nových stránek. Zvědavci mohou vložit e-mail, na který v den spuštění bude zaslána zpráva, že web běží.

9/5/2004

Druhé makety designu Trabant.cz. Líbí se, jsou shledány použitelnými a tak rozřezány do HTML a vychází z nich současná podoba stránek.

28/4/2004

V úzkém kruhu spolutvůrců webu představen první design webu Trabant.cz, zamítnutý.

7/4/2004

Na doméně trabant.cz spuštěna soukromá e-mailová konference sdružující zájemce o vozidlo Trabant, jeho historii a uchování vozidel v dobové podobě pro budoucí generace.

© 2019 Trabant.cz  •  Všechna práva vyhrazena. Chcete-li něco veřejně použít, raději se nás zeptejte, rádi pomůžeme.  •  info@trabant.cz TOPlist